Jaarverslag 2020 Nederland in digitale stroomversnelling

Case Rijks Header2
Taco Dibbets RM

Taco Dibbits General Director Rijksmuseum

“Het Rijksmuseum is er voor het publiek. Onze basistaak is om kunst te laten zien aan zoveel mogelijk mensen. Als dat niet fysiek kan, moet je andere vormen vinden. Daar moet je creatief in zijn.

Wij zijn al tien jaar bezig met het digitaliseren van onze collectie. Alle kunstwerken worden in hoge resolutie gefotografeerd en gratis online aangeboden. Niet iedereen is in staat om ons museum te bezoeken, bijvoorbeeld doordat ze te ver weg wonen of door gezondheidsproblemen. Toch willen we ook die mensen bereiken.

Tijdens de eerste lockdown in maart moesten we onze deuren sluiten. Het bezoekersaantal ging in één keer naar nul. Terwijl we in 2019 maar liefst 2,7 miljoen bezoekers mochten verwelkomen. Gelukkig konden we nu snel de slag maken naar het online openstellen van ons museum. Zo hebben we onze collectie naar miljoenen huiskamers kunnen brengen. Samen met KPN hebben we de basisstructuur die er al lag verder uitgebreid.

Naast die versnelling van de digitalisering van de collectie, denk ik dat we in 2020 het internet ook anders zijn gaan gebruiken. Voor ons is het belangrijk om niet alleen ons vaste, maar ook nieuw publiek te bereiken. Maar we hebben geleerd om ook online een dialoog aan te gaan. Dat gesprek zoeken we ook actief op.

“We hebben geleerd om online ook het gesprek aan te gaan”

Zo hebben we onze website vernieuwd met het interactieve onderdeel: 'Stories'. Daarop wordt onze collectie vanuit verschillende invalshoeken belicht en kunnen bezoekers zelf iets toevoegen. Op dit nieuwe gedeelte van onze website proberen we het gesprek over kunst op gang te brengen. Want het mooie van een offline museumbezoek is de gezamenlijke ervaring. Waarom zou dat bij een online bezoek anders moeten zijn?”

Nanet Beumer - Head of Digital Rijksmuseum
“Tijdens de lockdown hebben we, samen met KPN, 'Ontdek Rijksmuseum Meesterwerken' ontwikkeld, een virtuele tour door de eregalerij van het Rijksmuseum. Ook hebben we een videoserie gemaakt waarbij conservatoren vanuit huis vertelden over hun favoriete werk. We hebben zo een publiek aangesproken dat we nog niet eerder hadden bereikt. En we blijven mensen betrekken terwijl het museum gesloten is. Dat is heel bijzonder.”

Mark Versteegen

Mark Versteegen Head of Corporate Sponsorships KPN and Director of KPN Mooiste Contact Fonds

“2020 zou één van de mooiste evenementenjaren worden, zowel voor Nederland als voor KPN. We hadden prachtige campagnes klaarstaan, maar het roer moest volledig om.

Naast de hoofdsponsor te zijn van de Eredivisie Voetbal en het Rijksmuseum, dat een record aantal bezoekers verwachtte, zouden we onder andere evenementen rond het Eurovisie Songfestival, de Invictus Games en SAIL Amsterdam sponsoren. Samen met partner KNVB hadden we ook nog een grote EK-advertentiecampagne met het Nederlands Elftal gepland, maar door de lockdown werden sport en cultuur in één klap bijzaak.

Ondanks de financiële steun, kregen juist de sport- en cultuursector het in 2020 zwaar te verduren. Als sponsor, in goede en slechte tijden, vonden we het onze taak om mee te denken hoe we partners konden helpen. Na herallocatie van de budgetten hebben we met z’n allen de schouders eronder gezet en hebben mensen hun creativiteit de vrije loop gelaten. Met de geweldige inzet van onze collega’s en partners werd 2020 een jaar vol verrassende online-belevingen.

”Een hybride aanbod van live en online zeker zal blijven“

Via het Mooiste Contact Fonds kregen we vele verzoeken van kwetsbare groepen. Met ons segment Zakelijke Markt regelden we WiFi en gratis laptops voor een grote groep leerlingen die hier niet over beschikten. Ook werkten we samen met het Internationaal Theater Amsterdam om de theatervoorstelling ‘De stille kracht’ beschikbaar te stellen voor 1500 zorginstellingen en hebben we via een livestream rond de Kerst een concert van Trijntje Oosterhuis vanuit het Concertgebouw aangeboden. De reacties waren hartverwarmend.

De digitale versnelling die in 2020 in Nederland is ontstaan hield niemand voor mogelijk. Er zijn daarmee ook nieuwe verdienmodellen ontstaan, wat de door de pandemie getroffen sectoren een nieuw perspectief biedt. We zien dat mensen ook bereid zijn om te betalen voor online bezoeken en ik verwacht dat in de toekomst een hybride aanbod van live en online zeker zal blijven. De digitale beleving is in die zin een aanjager voor een echt concert- of museumbezoek.

2020 was helaas niet het jaar waar we op hadden gehoopt. Het liet wel zien dat niet alleen onze technologie mensen verbindt, maar dat het juist ook onze collega’s zijn die mensen verbinden. Laten we hopen dat we snel weer samen kunnen juichen.”

Case NS Header2

Zakelijke sector

Drukke treinen vermijden om veiligheidsredenen

Download complete jaarverslag