Jaarverslag 2020 Nederland in digitale stroomversnelling

Leerlingen worden zelfstandig en leerkrachten digi-kundig

Case: Onderwijs - Gymnasium Novum
Case Novum Header2
Michel Zorge Novum gynasium

Michel Zorge Rector Gymnasium Novum, Voorburg

“In de tweede week van de sluiting van de scholen hadden we al een nieuw rooster opgetuigd: online lessen van een half uur tot aan het middaguur. De middag konden leerlingen zelf besteden aan huiswerk of groepsopdrachten.

Vóór de coronapandemie hadden alle leerlingen al laptops. Zowel docenten als leerlingen wisten van het bestaan van digitale hulpmiddelen, maar we deden er bijna niks mee. Ongeveer 80% van de werknemers wist van het bestaan van de hulpmiddelen, maar had geen praktische ervaring met het gebruik ervan. Door corona heeft voornamelijk het afstandsonderwijs een enorme vlucht genomen. Leerlingen hoeven niet meer fysiek aanwezig te zijn op school om toch mee te doen in de klas.

Docenten vinden creatieve oplossingen voor plenaire lessen, zo gebruiken ze bijvoorbeeld interactieve powerpoint presentaties. Leerlingen luisteren vanuit huis mee en kunnen meedoen aan quizzen, of schuiven virtueel aan bij een groepje voor een samenwerkingsopdracht.

“Zonder corona hadden we dit niet zo snel voor elkaar gekregen”

We merken dat sommige docenten moeite hebben met het zich eigen maken van digitale hulpmiddelen. Tools die altijd alleen op de achtergrond aanwezig waren zijn nu verplichte kost. Aan de andere kant zie je dat leerlingen zich de digitale omgeving heel snel eigen maken.

Zij hebben echter meer moeite met het zelfstandig werken, initiatief nemen en plannen dat afstandsonderwijs met zich meebrengt. Voor elke leerling is het belangrijker geworden om een goede breedbandverbinding te hebben. Als de faciliteiten om die lessen te volgen onvoldoende zijn, dan is de kans groot dat leerlingen nu meer dan voorheen leerachterstanden oplopen.

De pandemie heeft zeker één voordeel opgeleverd: zowel leerlingen als docenten zijn versneld bekend geraakt met de digitale wereld van morgen, én met vaardigheden die de 21ste eeuw van de wereld vereist. Zonder corona hadden we dit niet zo snel voor elkaar gekregen.”

Nop Velthuizen - Physics teacher Gymnasium Novum, Voorburg
“Tijdens corona ben ik begonnen met het maken van videolessen die ik op YouTube plaats. Maar dat werkt zo goed dat ik daar niet mee ga stoppen als de pandemie voorbij is. Leerlingen hebben zo altijd iets om op terug te vallen.”

Lisette KPN

Lisette Oosterbroek VP People Experience & Organizational Development, KPN

“Hybride werken wordt de norm, in een juiste balans”

“Covid-19 en de daaraan gekoppelde crisis heeft veel impact op iedereen gehad, ook op ons, als organisatie, als mens. Toen in februari 2020 de eerste signalen uit Italië kwamen, hebben we direct een crisisteam opgezet, met een specifieke taakgroep voor People & Health. De impact van de crisis was groot, want al vrij snel volgde het besluit om 8000 medewerkers, normaal verdeeld over verschillende kantoren, van de ene op de andere dag volledig vanuit huis te laten werken.

Die overgang ging vrij soepel, want al sinds 2008 passen we het Nieuwe Werken toe en werkten al ~20-30% van de medewerkers regelmatig thuis. Toen de scholen dichtgingen, werd het echter voor veel medewerkers toch een stuk lastiger. We hebben daarop geacteerd door extra verlof mogelijk te maken om medewerkers meer regelruimte te bieden. Daarbij spraken we af dat elke keer dat de scholen dicht zouden gaan, we weer die ruimte zouden bieden. Ook hebben we direct veel aandacht besteed aan activiteiten om met elkaar in verbinding te blijven en vooral ook fit en vitaal te blijven. Van online pubquizen en kookworkshops, tot Mindboost en Steptember, waarbij we samen in beweging kwamen voor het goede doel.

De tweede lockdown was wederom zwaar voor velen, maar we merkten gelukkig wel dat de scholen veel hadden geleerd van het afgelopen jaar. Online lessen zijn beter voorbereid en de ouders kunnen beter omgaan met het thuisonderwijs. En weer bieden we regelruimte met de gunstige verlofregeling. In eigen gelederen zagen we een mooi voorbeeld van een ouder die slim gebruikmaakt van de gunstige verlofregeling. Hij maakt nu tijd om les te geven aan meerdere kinderen uit de klas van zijn eigen kinderen.

In de zomer hebben we breed intern onderzocht en besproken hoe we willen werken als de crisis voorbij is. Uit onderzoek bleek dat meer dan 70% van de medewerkers idealiter drie dagen thuis werkt en twee dagen op kantoor. We bekijken welke stappen we wanneer kunnen zetten en bewegen stap voor stap naar de toekomst. Tevens blijven we continu onderzoeken wat het beste werkt, een lerende aanpak. Dit doen we ook samen met andere bedrijven via de coalitie Anders Werken, Anders Reizen. Vaststaat dat we naar een meer hybride werkmodel gaan waarin de functie van kantoor zal veranderen doordat we meer zullen thuiswerken en duurzaam reizen de norm gaat worden.

We hebben stappenplannen om medewerkers op een zeker moment gefaseerd voor een deel weer op kantoor elkaar te laten ontmoeten, te brainstormen, aan teambuilding te doen. Volledig thuis werken is wat vrijwel niemand wil. Daar is de mens niet voor gemaakt, ook ik niet. Ik kijk uit naar een goede balans in de toekomst, een win- win. Dat wat thuis kan ook thuis doen op sommige dagen, maar ook zeker elkaar weer face-2-face ontmoeten in het “echt”. Bij een kop koffie bijpraten op kantoor, maar ook zeker niet meer terug naar elke dag in de file naar rode remlichten staren.”

Case Rijks Header2

Kunst & cultuur

Een Rembrandt in je huiskamer

Download complete jaarverslag